Malaguti Centro 160 ie korunk technikája retró köntösben

Minap felhívott Barbara a Malaguti Magyarország vezetője és közölte: lenne számodra egy robogó. Ok benne vagyok, ugyan most épp egy ZZR 1400 határait feszegetem, de miért ne. Miközben haladtam a szalon felé azon gondolkodtam mi lehet nagy durranás egy Centroban. Ugye 50’ es ként már mentem vele. Tény, hogy nem volt rossz ellenben kissé rusnyaként látta meg a napvilágot. Túl nagy élményt nem nyújtott. Idő közben megérkeztem és B rábökött egy beige színű nagykerekü motorra. Első látásra szép, kimondottan jó állású igényesen kidolgozott retro robesz.

Némi papír munka, pár szó és indulhatok. Tehát a „ház asszonya” röviden ecsetelte, hogy mit kell tudni a motorról, persze féltette is, de igyekezett palástolni. 160 ie névre hallgat, 2007-ben debütált a Milanói kiállításon és az első darab 2008 tavaszán érkezett hazánkba a motor kiállításra. Ekkortól volt kb kapható Európában is. Tudom a beige szín a nagy plexi és a színre fujt hátsó doboz, megspékelve egy halvány barna üléssel rettentő elegáns. Ennek ellenére először nem tűnt túl heteró választásnak. Pár nap motorozás után ez az érzés megváltozott.

A Centro rákényszerít az olaszos sportosan elegáns öltözködésre. Szinte ordít, hogy csumplik kíméljenek. Macinaciban ledob magáról. Végig ültem már pár retró motort és mindenhol némi kompromisszumot kellett kötni a szépségért és a tradícióért cserébe. Hol a fék volt silány, máshol a futómű volt csapnivaló, esetleg az üléspozíció nem volt megfelelő. Egy biztos a szépségért és a 60-as évek feelingjének megtapasztalásáért kisebb nagyobb árat kellett fizetni. És hol van már az egyszerűség, amikor a robogok trabi módjára az útszélén megjavíthatók voltak, amikor nem kellett szerviz intervallumokkal törődni, nem világított injektor, vagy motor elektronika ellenőrző lámpa, nem volt tele mindenféle digit kütyüvel az egész. Szerencsére Malagutiék igyekeztek jól palástolni a modern követelmények jeleit. A fejidom és a műszer egység Vespára emlékeztet, hatalmas kör alakú kilométeróra óriási számokkal és mellette az üzemanyag, na meg a vízhőfok jelző. És mindez analóg, nincsenek ugráló digitális vonalkákák meg ikonok. A motor megfelelőségét diszkréten egy kis zöld matrica mutatja. A modernségre ugyan csak egy kis „ie” betűpár utal. A futómű elég, talán túl sportosra sikerült.
A nagy kerék és a jól hangolt gátlók elnyelik a kátyúk és gödrök hadának támadását, a kanyarokban a végletekig feszíthetők. Kis púpokkal „díszített” úton (lásd: budai alsórakpart) viszont büntet. Egy-egy ilyen döccenőnél hatalmasat odaver az épp rajta motorozó ülepére. A nagy kerekek miatt az ülés alatti sisaktartó dobozt inkább baseball sapitartónak nevezném. Tehát ha valakinek ennél nagyobb a bukója, akkor mindenképp ajánlatos a hátsó doboz. Erre az egységre felszerelhető egy puha háttámla is (mindenképp a hátsó érdekében ajánlom).
A 153 ccm-is aggregát nem túl nagy ekkora testhez, városban dinamikusan mozgatja, utazni 100 körül lehet vele kényelmesen. Ha valaki sportos eszetlenkedésre termett motort szeretne, akkor ezt nagyívben kerülje el. Az üléspozíció kimondottan kényelmes és a sík taposónak köszönhetően kellő hely marad a lábunknak is. Ide még egy kisebb csomagot is lerakhatunk, amit a belső részre szerelt szatyortartóhoz tudunk rögzíteni. Ez a kiképzés a nőknél kimondottan előnyös ugyanis fel leszálláskor nem kell attól félni hogy a szoknya a nyakukig felcsúszik és ………..nem részletezem az ebből fakadó számunkra muris dolgok tömkelegét. A kétszemélyes közlekedés meglepetésre nem volt rossz, a motor elenyészőt vesztett dinamizmusából és stabilitásából. A hátul utazó komfortja is megfelelő, esetleges kisebb pár száz kilométeres hétvégi túrázás, kimondottan élvezetes, mindenkinek ajánlom.
Egy ilyen kényelmes nyugis robogónál nem érdemes túlzottan elemezgetni a fékrendszert. Elég annyi hogy jó.

Összegzés képen mit kapunk a pénzünkért, potom 864.000 forintért (tesztmotor ára nagyplexivel, dobozzal 914.000) : Malagutitól már megszokott kiváló minőség, igényes forma és összerakás, jó futómű, kissé nyúlós váz, határozott jó nyomáspontú fékek, csendes nem túl izmos motor. Ahogy az óriás plakáton olvasható volt: a jazzy az intelligens ember rádiója, ezt átültetve a Centro az igényes intelligens ember motorja.
 

Pár adat: 153 ccm, 14Le, olajcsillapítású rugóstagok,száraz tömeg: 140Kg, 320 összteher, 16’ felnik, folyadékhűtés, hidraulikus két dugattyús tárcsafékek. 5 év gari!!!!
 

A tesztmotort a Belfini Kft a Malaguti magyarországi importőrétől kaptuk.

 

- Fezo -

Társoldalaink: www.zengomotorsport.hu | michelisz.com | mxonline.hu | eljunkjol.hu | kps.hu | cseppmentes.hu | medikommunikacio.hu | bergmanmedia.com | shop.bergman.hu | zebe.hu | ducatiruhazat.hu | malaguti.hu | hosegriado.hu | coolker.hu | www.astellasazorvosokert.hu