Malaguti F15 Firefox

F15 Firefox  magyarul tűzróka. Mielőtt értetlenül állnánk a név hallatán hogy mégis mi köze egy rókának a robogóhoz előtte vegyük figyelembe az F15-t . Ez egy vadász repülögép neve. A Bolognai pontosabban San Lazzaroi központú gyár előszeretettel használja a repülőgép neveket modelljei azonosítására. Vegyük sorra növekvő sorrendben. Ahogy a számozás úgy nő a méret, meg az ár is. F10, F12, tesztem alanya az F15,majd F18,.a  Phantom Max….. meg még minimum 8 fajta. De maradjunk a rókánál. Ez a típus már a 6. generációs. Kisebb nagyobb kozmetikázáson ment keresztül  de alap koncepcióját tekintve marad a 12 éves bevált forma. Szerencsére a tesztgépből ki volt már véve a fojtás, ugyanis minden 50ccm es segéd-motorkerékpárnak szigorú(elavult) sebesség normáknak kell megfelelni ezt a sebesség határt 45km / h ban határozták meg. Van bőven ostoba szabály, na ez az egyik.
Milyen jó is amikor a szentendrei vagy budaörsi úton 70 el közlekedő autók letolják az embert. Vissza térve a motorhoz, mikor ráültem és elindultam  egyből éreztem hogy a szép olasz design egy kimondottan jó kialakítású motort takar. Megfelelő lábhely jó futómű, robbanékony motor, jó ütemben „váltó” cvt váltó. Ha valaki nem tudná a cvt az a fokozat mentes ,szíj hajtást takarja. Pár perc után olyannyira megszoktam hogy égetlen esztelenkedésbe kezdtem. Adigitális kilométerorrán nem nagyon ment a kijelző 92km/h és 9500 fordulat alá.
Szólt is a kipufogó rendesen, na nem úgy mint egy tuning cső mert bár  úgy néz ki a gyári mint egy hangolt sport kipufogó, de ez megtévesztő. Ebben a gyár még egy katalizátort is elrejtett hogy megfeleljen az EU  követelményeinek. Szerencsére a méretes tárcsafékek elöl hátul egy- egy darab , hosszabb nyúzás után sem melegszenek túl. Szükség is van a jó fékekre mert nem nagyon lehet megállni az autók közt cikázást a lámpától lámpákig való gyorsulást. Nem is értem hogy miért nem látok több robogóval közlekedőt az utcákon, miért ragaszkodik mindenki a dugókban való pöfögéshez a parkoló kereséshez és a borsos parkolási díj fizetéséhez.

Ezek a motorok már nem azonosak a japánból bejött konténeres seggvibrátorokkal.  Azok többnyire kicsik és ócskák voltak hervadt futóművel, 10 zollos kerekekkel, zsírral bekent vas csővel amit szégyen szemre első gátlónak neveztek. Ezeknél még egy olcsó mountain bike nak is jobb rugózása volt. (Példának okáért a motort az importőr Belfini kft budaörsi úti szalonjában vettem át és nem egész 8 perc múlva már a Liszt Ferenc téren büszkélkedtem új szerzeményemmel. Mindez 16 óra körül és pénteken).Ezen hibátlan Paioli első rugóstagok teszik a dolgukat, a könnyűfém felniken feszülő 120 illetve 130/70X12 es gumik  jól irányíthatóvá és stabillá teszik a motort.
Még egy kezdő is könnyen ráérez az izére és biztonságosan közlekedhet vele. Mondjuk én nem vagyok oda a vízhűtéses robogókért mert macerásabbnak tartom mint az egyszerű gondozást nem igénylő levegőst. De mire van a 3 év gari? Addig nincs mit izgulni. Ha meg tuningolni akarja valaki akkor sokkal stabilabban adja le a teljesítményt a vizes.  Jó volt látni hogy a teázó előtt ahol megálltam egyből lett közönsége a motornak és mire büszke minden férfi? A csajára meg az autójára vagy motorjára, nézték körbe járták, tanakodtak hogy ez milyen motor, Ducati?Malaguti? az értelmesebbje hamar rájött hogy ez egy replika motor. Tehát egy Malaguti,  Ducati verseny fényezéssel. A másik fele az okoskodó adatbuzi aki egyből nekem rontott: hány köbcentis?mennyit fogyaszt?(nem mindegy te ökör hogy egy 50 es robogó mennyit eszik 3 vagy 3.5 liter gondoltam magamban) mennyivel megy? mekkora féktárcsa? Kínai? Milyen márka? Stb. Olasz te idióta és nézd meg a malaguti.hu-n mondtam aztán tovább álltam. Eljött a hétvége egész napom a robogózásra szánom. Megközelítőleg 150 km –t tettem meg szinte összenőttem a kis 50’ –el. Hosszú hegymenetben kissé elanyátlanodik akár 50 is vissza lassul de vízszintes vagy enyhén emelkedős utakon kényelmesen tartotta a 90 körüli átlagot. De nem sokat mentem városon kívül mert  megölt volna az unalom.

Mindent használjunk arra amire gyártották, ezt a városi közlekedésre találták ki a maga 8 lóerejével. Szerencsére az ülés alatt elég nagy tároló található így minden cuccom esőruha, iratok, bukó, kulcsok telefon, belefér. Ezért amikor ott hagyom valahol akkor egy szál kulccsal flangálhatok és nem úgy mint egy málhás. Este gondoltam gurulok még egyet, megvillantom a pesti éjszakában. Ekkor jött ki az első és egyben utolsó olyan dolog ami nem tetszett. Ez pedig a lámpa. Kinézetre 2db projektor agresszívan  kandikál ki a homlok idomból, és mutatja hogy itt vagyok vakítok. Ez pont olyan mint amikor a pincsi ugat. Két kínai piacos lámpa is jobb fényt ad mint ez a két szerencsétlen nagyító üveggel ellátott valami.Ekkor mondjuk azt hogy a design a funkcionalitás rovására ment. De mivel többnyire van közvilágítás  nem nagyon izgatott ez a hiányosság.

A Malaguti F15 499-599 ezer forint között vásárolhatók meg. Nyilván hogy a teszt darab akárcsak az autóknál, a legjobb felszereltségü és 599 ezer forintot  kóstál.  Mindezért kapunk egy megbízható elől-hátul tárcsafékes, vízhűtéses, digit műszerfalas, extra fényezésű, automata, kétkerekűt, meg egy kis olasz életérzést. Ki-ki döntse el megéri-e? Én sajnáltam vissza adni.

Ahogy a motorosok köszönnek el: széles utat motoros üdvözlettel


- Fezo -

Társoldalaink: www.zengomotorsport.hu | michelisz.com | mxonline.hu | eljunkjol.hu | kps.hu | cseppmentes.hu | medikommunikacio.hu | bergmanmedia.com | shop.bergman.hu | zebe.hu | ducatiruhazat.hu | malaguti.hu | hosegriado.hu | coolker.hu | www.astellasazorvosokert.hu